Školská katechéza
OBSAH
Materiály sú priebežne dopĺňané a aktualizované! Preto odporúčame vždy si stiahnuť čerstvú verziu danej lekcie! |
Na základe skúseností z uplynulých rokov tento rok vzniká nová podoba tém pre 1. a 2. ročník stredných škôl a gymnázií. Realizovaná je konkrétne na gymnáziu, čomu možno zodpovedá aj "tón" jednotlivých lekcií :-)
Na doplnenie odporúčam (okrem náboženskej literatúry, ktorá je samozrejmá) nasledovné tituly - hlavne pre 2. ročník:
Stephen Covey - Sedem návykov vysoko efektívnych ľudí
Sean Covey - Sedem návykov vysoko efektívnych teenagerov
Stephen Covey - Osmý návyk
Okrem toho sa ešte na doplnenie môžu zísť myšlienky z nasledovných kníh:
Daniel Goleman - Emoční inteligence
Brian Tracey - Najprv zjedzte žabu!
T. Harv. Eker - Jak myslí milionáři (zameňte slovo "peniaze" za slovo "Boh" a dostanete na 90% skvelú príručku duchovného života! :-))
Základná idea: Na strednej škole sa mladí ľudia posúvajú do štádia "mladých dospelých". Je teda na mieste prejsť od "detskej viery" k "dospelej viere". Nástrojom je "premyslenie" celého katolicizmu akoby odznova. V prvej časti skúmame, čo si pod katolicizmom a kresťanstvom doteraz predstavujeme, čím v skutočnosti je a nakoľko už teda chápeme jeho základný cieľ a princípy. Pretože kresťanstvo sa odvíja od osoby Ježiša Krista - a, napríklad, na rozdiel od budhizmu, ktorý je viac psychologický, kresťanstvo bez Krista nemá šancu "fungovať" a je nepoužiteľné, musíme si najprv overiť, či naozaj jestvuje Boh kresťanov (predpokladáme, že väčšina študentov s Ním ešte nejakú veľkú osobnú skúsenosť nemá). Ak jestvuje, je dôležité si overiť, či je ako osoba dôveryhodný - a či to, čo ponúka (zbožštenie) naozaj stojí za to, aby sme do toho vložili celý svoj život.
V druhej časti potom skúmame, čo je potrebné urobiť, aby sme sa "zmocnili víťazného venca" Božieho Kráľovstva a Večného Života. Porovnávame z tohto pohľadu kresťanstvo s mytológiami, či inými náboženstvami, aby sme si ešte viac uvedomili odlišnosť a jedinečnosť kresťanstva, ako aj pochopili, ako môžu naše predstavy, vyformované inými náboženskými vplyvmi, negatívne zdeformovať náš pohľad a chápanie kresťanstva.
Nakoniec ešte ponúkame niekoľko "exkurzov", ktoré doplňujú spoznané zákonitosti a princípy kresťanstva z niektorých vybraných konkrétnych aspektov, ako je napr. birmovka a pod. Sú to doplňujúce témy. Ráta sa s tým, že ak vplyvom rôznych "výpadkov" nestihneme tieto témy prebrať, nič tragické sa nestane, hlavná náplň ročníkového učiva je sústredená do prvých 29 hodín.
Časovo-tematický plán (doc,pdf)
1. Úvodná hodina + kartičky na rozdelenie do skupín + prehľad etáp duchovného rastu podľa M. S. Pecka
AK ZISTÍTE (ako ja :-)), že Vašim študentom chýba aj tá najzákladnejšia predstava o kresťanstve, jeho podstate a fungovaní, môžete využiť nasledovný Súhrn základov kresťanstva v kocke (DOC, PDF) - a s pomocou utility FinePrint sa dá vytlačiť ako brožúrka A5 a rozdať žiakom. Na záverečné zhrnutie najzákladnejšieho princípu potom slúži PPSX prezentácia.
1. HĽADANIE CESTY
3.
Čo ponúka kresťanstvo naozaj
4.
Ako to dosiahnuť?
5.
Akú rolu v tom hrá viera?
2. OVEROVANIE CESTY
6.
Jestvuje Boh?
7.
Racionálny a logický dôvod
8.
Objektívne prejavy Boha
9.
Skúsenosť Boha
10.
Skúsenosť Zlého
11.
Skúsenosť smrti + zhrnutie tém 7 až 11 v
PPSX
12.
Čo namieta ateizmus?
13.
Zhrnutie a opakovanie celku
14.
Je Boh dôveryhodný? + prezentácia
PPSX
15.
Otázka zla vo svete +
podklady na prácu v skupinách + prezentácia
PPSX
16.
Stojí zbožštenie za to? + prezentácia
PPSX
17.
Peklo a Boží súd + prezentácia
PPSX
18.
Hriech + prezentácia
PPSX
19. Zhrnutie a opakovanie celku
3. NA CESTE S BOHOM
20. V spoločenstve s Bohom…
+ text na
prácu v skupinách + prezentácia
PPSX
21. …byť ako Boh (svätosť)!
+ texty
na prácu v skupinách
22.
Obrátenie a nová identita
+ pracovné listy
na individuálnu prácu
23. Cirkev ako zavŕšenie
+ pracovný list
1 +
pracovný list 2
24. Zhrnutie a opakovanie celku
25.
Kresťanstvo verzus mytológie
26.
Kresťanstvo verzus veľké východné náboženstvá
a NEW AGE
27. (Kresťanstvo verzus New Age a ezoterika) - téme vynechaná,
pretože je spojená s predchádzajúcou témou
28. Kresťanstvo verzus Islam
29.
Katolicizmus verzus protestantizmus
30. Zhrnutie a opakovanie celku
31. Exkurz: Modlitba a jej rôzne formy a účely
32. Exkurz: Liturgia a jej miesto v kontexte kresťanstva
33. Exkurz: Spoločenská angažovanosť kresťana
34. Zhrnutie ročníkového učiva
Základná idea: Prvý ročník bol skôr teoretický. Jeho cieľom bolo osvojiť si už "dospelé" chápanie kresťanstva a súčasne na základe faktov dospieť k racionálnemu a zodpovednému rozhodnutiu, či kresťanstvo je, alebo nie je dostatočne dôveryhodné, aby sme ho prijali ako svoj zmysel života. V druhom ročníku už ideme do praxe a nastupujeme cestu smerom k Božiemu synovstvu.
Čím sa líši kresťan od nekresťana? Ježišove podobenstvá znova a znova upozorňujú na to, že na kresťanstve nie je nič magické. Platia v ňom rovnaké zákonitosti, ako v biznise, obchode, ako pri stavbe veže, či vedení vojny... To, čím sa kresťan líši, je jeho cieľ: zbožštenie.
V zmysle starej zásady "milosť stavia na prirodzenosti" v prvej časti sa venujeme otázkam úspešného života všeobecne, na "prirodzenej rovine".
V druhej časti potom prenášame zistené poznatky na cieľ, ktorým je zbožštenie sa človek v Bohu. Spoznávame, že tieto "modrené princípy" platia ja v kresťanstve a to od nepamäti a sú v ňom oddávna vyjadrené - aj keď odlišnou terminológiou.
Na záver znova ponúkame doplnkové "exkurzy", zaoberajúce sa osvojenými si poznatkami z určitých konkrétnych hľadísk.
Časovo-tematický plán (doc,pdf)
1. Úvodná hodina + kartičky na rozdelenie do skupín
1. ČO ROBÍ KRESŤANA KRESŤANOM?
2.
Pojmy “duchovno” a “náboženstvo”
3.
Čo robí kresťana kresťanom? +
tlačivo na identikit kresťana
2. DOSPELÝ ČLOVEK
4.
Otázka slobody
5.
Proaktivita (alebo o hrdinoch a obetiach) +
lístky na prácu v skupinách
6.
Zákon driny
7.
Motivácia +
pracovné listy,
domáca úloha na rozdanie +
maladaptívne schémy (prehľad),
niečo o motivácii
8.
Čnosť
9.
Kto teda som? +
domáca úloha na rozdanie
10.
Čo presne chcem? +
PPSX prezentácia +
domáca úloha na rozdanie
11.
Pravidlo 80/20 +
schéma redukcie cieľov (vytlačiť ako demonštráciu na hodine)
12.
Sen versus cieľ +
PPSX prezentácia +
domáca úloha na rozdanie
13.
Disciplína +
PPSX prezentácia +
TEST
kvadrantov +
domáca úloha na rozdanie +
tlačivo na týždenný plán na rozdanie, vrátane príkladu vyplnenia
14.
Zhrnutie a zopakovanie celku
15.
Vstupujeme do vzťahov
16.
Stratégia win/win +
PPSX prezentácia
17.
Empatia a počúvanie +
PPSX prezentácia
18.
Spolupráca +
PPSX prezentácia
19.
Obnova +
domáca úloha na rozdanie +
PPSX prezentácia
20. Nájdi svoj hlas
+
zhrnutie na rozdanie +
PPSX
prezentácia
3. OD DOSPELÉHO ČLOVEKA K DOSPELÉMU KRESŤANOVI
21. Cieľ cieľov
+
materiál na prácu v dvojiciach
22. Proaktivita v kresťanstve
+
materiály na prácu v skupinách
23.
Boh ako posledný cieľ
(myslenie od konca v kresťanstve) +
PPSX prezentácia
24. Askéza: kresťanská verzia 80/20
25.
Rozjímanie: zmena paradigmy
26. Kresťanská čnosť
27.
Cirkev ako spoločenstvo vzťahov
28.
Dynamika vývoja komunity a Cirkev
29.
Alfa a omega kresťanstva
30. Kresťanstvo ako plnosť života
31. Zhrnutie a zopakovanie celku
32. Exkurz: Etapy duchovného rastu
33. Exkurz: Manželstvo v kontexte kresťanstva
34. Exkurz: Farnosť – to je…
35. Exkurz: Birmovanie a jeho význam
36. Zhrnutie stredoškolského učiva
37. Uzatvorenie predmetu
verzia 2012/2013
Osnovy + časovo-tematický plán (zip)
1. NA CESTE S BOHOM
02. Prečo byť kresťanom? (Aký je cieľ a aká je cesta?)
03. Príbeh o stratenom synovi (analýza, konfrontácia s realitou, aktualizácia) + text na prácu v skupinách
04. Kráľ a Jeho Hrad (Kto je Boh? Kde je Boh? Čo je to Nebo?) + príbeh na rozdanie
05. Chudobný chlapec z podhradia (Po čom človek túži?)
06. Čo ponúkne Boh človekovi? (divinizácia)
07. Kresťanstvo nie je cukríkové! (podstata “spasenia sa”) + materiál na rozdanie
08. Nepriateľ (hriech ako frustračný regres, podstata stavu “Pekla”)
09. Záchranná misia (Ježiš Kristus)
10. Vstanem a pôjdem k Otcovi (obnovenie dôvery, návrat)
11. Myslieť ako kráľovské dieťa 1 (démonické predstavy o Bohu a čo s nimi)
12. Myslieť ako kráľovské dieťa 2 (stratégie prežitia a čo s ňou)
13. Myslieť ako kráľovské dieťa 3 (maladaptívne schémy a čo s nimi)
14. Žiť ako kráľovské dieťa 1 (Boží životný štýl)
15. Žiť ako kráľovské dieťa 2 (Boží životný štýl - pokračovanie)
16. Nová Zmluva (deliaca čiara medzi “Nebom” a “Peklom”)
17. Ľud Novej Zmluvy (mystérium Cirkvi)
18. Sviatosti Novej Zmluvy (Krst, Eucharistia, Birmovanie)
19. Slávnosť Božích synov a dcér (slávenie Eucharistie podrobnejšie)
20. Čo ak Zmluvu poruším? (sviatosť pokánia a zmierenia)
21. Zhrnutie a zopakovanie
POZNÁMKA: Ak by som tento program opakoval ešte raz, presunul by som lekcie 22 až 27 za lekciu 9 a až po nich by som pokračoval lekciou 10 a nasledujúcimi.
2. OVEROVANIE CESTY
24. Subjektívna skúsenosť Boha
27. Posledný súčet (“najzdravší životný štýl”, Pascalova analýza, zhrnutie…)
28. Naozaj s istotou vieme, čo Boh chce? (spoľahlivosť informácií)
29. Je Boh naozaj dobrý a dôveryhodný? (otázka zla vo svete,…)
30. Jeden veľký mýtus (domnelý konflikt racionality a kresťanstva)
31. Zhrnutie a vyvodenie dôsledkov do praxe
32. Diskusia na prebraté témy
DOPLNKY
33. Exkurz: Kresťanstvo verzus mytológie
34. Exkurz: Kresťanstvo verzus východné náboženstvá
35. Exkurz: Kresťanstvo verzus Islam
36. Exkurz: Katolicizmus verzus protestantizmus
37.Uzavretie predmetu
Osnovy + časovo-tematický plán (zip)
1. DOSPELÝ ČLOVEK
02. Niekoľko zoznamov (komponenty dospelosti a úspešného života)
03. Proaktivita (zodpovednosť a iniciatívnosť)
04. Som zvyk (zmena návykov myslenia, života a konania, čnosť)
05. Vízia (vedieť, čo chcem) + Schéma šťastného života na rozdanie + na premietnutie
06. Sebaúcta (vedomie hodnoty, bonus kresťanov,…)
07. Česť (život postavený na princípoch) + na domácu úlohu
08. Plánovanie (rozdiel medzi snom a cieľom, 8 krokov stanov. cieľa)
09. Zákon driny (alebo “Bez práce nie sú koláče”)
10. Obeta (Paretovo pravidlo, chcieť jednu vec)
11. Sebadisciplína (odklad uspokojenia, 4 časové kvadranty, time management)
12. Motivácia (odkiaľ sa berie a ako ju rozvíjať)
13. Vyvážený život (ako nevytunelovať sám seba, neustály rast)
16. Empatia (počúvanie, pochopenie, zdieľanie)
19. Etapy vývoja vzťahov (tím, komunita, konfr. s MP, stratégiami V/V, V/P)
21. Zopakovanie celku
2. OD DOSPELÉHO ČLOVEKA K DOSPELÉMU KRESŤANOVI
(22. Čo je to kresťanstvo? - zopakovanie základných tém z 1. ročníka) - tému možno úplne vynechať
23. Čím sa líši kresťan? (Cieľom)
25. METANOIA (zmena návykov myslenia, života a konania, čnosť)
26. ZRANITEĽNOSŤ (podmienka, bez ktorej to v kresťanstve nejde)
27. ASKÉZA (kresťanská podoba 80/20 a disciplíny, minimalizmus)
28. OBETA (Vydanosť, oddanosť, vernosť ako podstata lásky)
29. DUCHOVNÝ ŽIVOT (permanentný rast celého človeka)
30. SYNERGIA (model komunity Cirkvi)
31. LÍDERSTVO (model dospelého kresťana)
32. PLNOSŤ ŽIVOTA (Svätosť, láska, stvoriteľstvo, Cirkev)
33. Zopakovanie celku
DOPLNKY
34. Exkurz: Rozjímavá modlitba ako nástroj metanoie
25. Exkurz: Etapy duchovného rastu
36. Uzatvorenie ročníkového učiva
37. Uzatvorenie predmetu Náboženská výchova
verzia 2013/2014 - Spojená katolícka škola
DOKUMENTY (klasifikačný, záznamy,...)
9. ročník základnej školy - upgrade v školskom roku 2014/15
OSNOVY a ČASOVO-TEMATICKÝ PLÁN
1. Úvodná hodina + podklady k téme
ZODPOVEDNOSŤ
3. Rozum
4. Úvod do racionality - 1. časť: objektívna realita - názor - pravda
5. Úvod do racionality - 2. časť: kritické myslenie
6. Sloboda + na doplnenie
7. Zodpovednosť
ZODPOVEDNOSŤ ZA SEBA
9. Proaktivita 1 + na doplnenie
10. Proaktivita 2 + na doplnenie
11. Plánovanie + na doplnenie
Jeden cieľ:
13. Maslow, Herzberg, Frankl,...
14. Tradičné "zoznamy šťastia"
20. Zmysluplnosť
22. Vízia
23. Morálka
25. Správnosť
Prekážky:
26. Zákon driny + na doplnenie
27. Obeta + na doplnenie
28. Otázka peňazí, majetku, konzumu,...
31. Motivácia + na doplnenie
32. Maladaptívne schémy - 1. časť
33. Maladaptívne schémy - 2. časť
34. Autotelický postoj + na doplnenie
35. Sebavedomie
36. "Bdelá prítomnosť" a "kŕmenie správneho vlka"
Zručnosti a postoje:
38. Čnosti verzus neresti + na doplnenie
39. Aristotelove čnosti + na doplnenie
40. Sebadisciplína + na doplnenie
42. "Ostrenie píly" + na doplnenie
43. Predstavenie môjho "HLASU"
ZODPOVEDNOSŤ ZA VZŤAHY
44. Prečo sú vzťahy dôležité + na doplnenie
45. Výhra - výhra + na doplnenie
46. Empatia + na doplnenie
47. Jazyk etikety
48. Etapy vývoja vzťahov + na doplnenie
49. Synergia + na doplnenie
50. Líderstvo
51. Líderstvo a láska + na doplnenie
52. Líderstvo ako model dospelosti
53. Manželstvo
54. Rodina
56. Zhrnutie celku
ZODPOVEDNOSŤ ZA SVOJU VIERU
57. Schéma budovania vzťahu Boha a človeka
58. Starý zákon - 1. krok vo vzťahu Boha a mňa
ZODPOVEDNOSŤ ZA SVET
64. Ideál spravodlivého človeka (záverečná ročníková práca)
65. Zhrnutie celku
1. ročník gymnázia
OSNOVY a ČASOVO-TEMATICKÝ PLÁN
HĽADANIE CESTY
3. Je idea Boha logická? + na doplnenie
4. Subjektívna skúsenosť Boha + na doplnenie
5. Objektívna skúsenosť Boha 1 + tip na VIDEO, alebo DVD + na doplnenie
6. Objektívna skúsenosť Boha 2 + na doplnenie
7. Skúsenosť Zlého 1: videoprojekcia - tip na DVD, alebo na internete ako VIDEO
9. Skúsenosť blízkej smrti 1 + tip na VIDEO, alebo ďalšie VIDEÁ
11. Je teda Boh?
13. Čo vieme o Bohu - vieme to isto?
14. Viera - čoho presne sa týka?
15. Zhrnutie a zopakovanie tém
BOH V ĽUDSKOM SVETE
17. Trojičné spoločenstvo a život Boha
18. Stvorenie ako akt pozvania
20. V čom sa líši kresťanstvo od mytológií?
21. Stojí zbožštenie za to? - 1. časť
22. Stojí zbožštenie za to? - 2. časť
23. Hriech
24. Ovocie hriechu
25. Ježiš Kristus
28. Zhrnutie celku
BYŤ ČLOVEKOM
29. Boh ako vzor dokonalého človeka
30. Dospelý človek 1 (opakovanie z 9. ročníka)
31. Dospelý človek 2 (opakovanie z 9. ročníka)
32. Dospelý človek 3 (opakovanie z 9. ročníka)
34. Metanoia
35. Cesta k zbožšteniu sa v praxi
36. Zhrnutie celku
NA CESTE K OSOBNOSTI
38. Askéza
39. Askéza a svätí telom + na doplnenie
40. Askéza a svätí dušou + na doplnenie
42. Askéza a nová časová preferencia
43. Asketické obrátenie a "hlas"
45. Noc zmyslov a druhé obrátenie
46. Zomieranie sebectvu a konanie lásky
47. Vydanosť
48. Duch Svätý - ako Ho prijať?
49. Duch Svätý - ako s Ním žiť?
50. Noc duše a kríza tretieho obrátenia
52. Zhrnutie celku
ČLOVEK V SPOLOČENSTVE BOŽEJ RODINY
55. Farnosť - skonkrétnenie Cirkvi
56. Farnosť ako spoločenstvo spoločenstiev
59. Eucharistia - podstata a význam
60. Eucharistia - reč symbolov
61. Zhrnutie celku (+ SWOT analýza farnosti)
ČLOVEK V SPOLOČENSTVE SVETA
62. "Boží biznis"
65. Marketingový model apoštolátu
66. Poslanie a "hlas" (záverečná ročníková práca)
67. Birmovanie - zrod kresťana profesionála
68. Zhrnutie celku
3. ročník gymnázia
OSNOVY a ČASOVO-TEMATICKÝ PLÁN
POZNÁVAŤ SEBA A BOHA
2. Kto je Boh? (opakovanie z minulých ročníkov)
3. Aký je Boh? (opakovanie z minulých ročníkov)
4. K čomu povoláva Boh? (opakovanie z minulých ročníkov)
5. Falošné predstavy o Bohu 1 - čo sú a ako vznikajú + na doplnenie 1 a na doplnenie 2
6. Falošné predstavy o Bohu 2 - konkrétne archetypy + na doplnenie
7. Falošné predstavy o Bohu 3 - čo si s nimi počať + na doplnenie
8. Kto som ja?
ROZHODNÚŤ SA PRE ŽIVOT S BOHOM
10. Znova sa narodiť
14. Rozjímanie
16. Obsah rozjímania
17. Púšť a samota
18. Relaxácia - prax + nahrávka relaxačnej hudby a slova
19. City a emócie
22. Meditácia slova
24. Kontemplácia
26. Aktio
27. Spätná väzba
28. Cesta duchovného rastu (zopakovanie z 1. ročníka)
29. Vývoj lectio divina a duchovný rast
30. Zhrnutie a zopakovanie tém
IDENTITA ČLOVEKA Z POHĽADU ARCHETYPOV STAROZÁKONNÝCH POSTÁV
31. Starý Zákon
32. Postavy Biblie (v lekcii je použitý fragment z filmu LINCOLN, zhruba od 59'35" po 1h18'55")
33. Abrahámov príbeh - projekcia DVD, alebo počúvanie príbehu z biblického CD + inštrukcie pre žiakov
34. Abrahámova viera a 1. obrátenie + doplňujúce materiály
35. Abrahámov rast v nádeji + doplňujúce materiály
36. Izák, Mórija a očisťovanie + doplňujúce materiály
37. Jakub a Ezau - príbeh - projekcia DVD, alebo počúvanie príbehu z biblického CD
38. Jakub a Ezau - kráčať s Bohom + doplňujúce materiály
39. Jozefov príbeh - projekcia DVD, alebo počúvanie príbehu z biblického CD + inštrukcie pre žiakov
41. Jozefova skúška duchovnej dospelosti
42. Zhrnutie celku
IDENTITA ČLOVEKA Z POHĽADU ARCHETYPOV NOVOZÁKONNÝCH POSTÁV
43. Nový zákon
44. Zachej
45. Petrov príbeh
47. Pavlov príbeh
49. Zhrnutie celku
POZNÁVAŤ SEBA VO SVETLE JEŽIŠA KRISTA
50. Tretie obrátenie a cesta zjednotenia
51. Ježiš Kristus - prototyp Božieho syna/dcéry
52. Profil kresťana podľa Krista
53. Príklady v živote vybraných svätých
54. Zhrnutie celku
HĽADAŤ SVOJE POVOLANIE VO SVETLE JEŽIŠA KRISTA
57. "Hlas" - vízia z pohľadu kresťanstva
58. Ako ďalej?
59. Benefity kresťanstva + tip na video
60. Prekážky môjho kresťanstva
63. Kontrola
64. Moje ciele ako kresťana (záverečná ročníková práca)
65. Rodina
66. Zhrnutie celku
4. ročník gymnázia
OSNOVY a ČASOVO-TEMATICKÝ PLÁN
HISTORICKÝ EXKURZ DEJINAMI
PREČO ZÁPAD USPEL?
8. Je to hra
PREMIETNUTÉ DO DEJÍN
11. Vzdelanie, veda a technika
12. Spoločnosť, štát a ľudské práva
13. Ekonomika
15. Pohroma s menom "osvietenstvo"
17. Zhrnutie (+ prednes a hodnotenie úvah z domácej úlohy)
CIRKEV V SPOLOČNOSTI
18. Princípy
19. "Joint venture" Boha a človeka
21. Sociálna angažovanosť Cirkvi
SOCIÁLNE UČENIE CIRKVI DNES
22. Jeden inšpiratívny projekt (video: Ekonomika spoločenstva, 1. časť - porov. stránku v SK)
23. Základy pre ekonomiku spoločenstva
24. Premietnuté do ekonomickej praxe
25. Ekonomika spoločenstva v praxi (video: Ekonomika spoločenstva, 2. časť - porov. stránku v SK)
PRIEREZ SOCIÁLNYM UČENÍM CIRKVI
26. Kresťanská sociálna etika (rovnomenné video z cyklu Kresťania v spoločnosti)
28. Spoločné dobro
30. Právo a spravodlivosť (rovnomenné video z cyklu Kresťania v spoločnosti)
31. Právo a spravodlivosť v praxi
32. Rodina a spoločnosť (rovnomenné video z cyklu Kresťania v spoločnosti)
33. Vzťah rodiny a spoločnosti
34. Verejná moc (rovnomenné video z cyklu Kresťania v spoločnosti)
37. Dane (rovnomenné video z cyklu Kresťania v spoločnosti)
40. Medzinárodný poriadok (rovnomenné video z cyklu Kresťania v spoločnosti)
41. Medzinárodný poriadok v praxi
42. Zhrnutie a zopakovanie
43. Trh (rovnomenné video z cyklu Kresťania v spoločnosti)
44. Voľný, alebo regulovaný?
45. Podnik (rovnomenné video z cyklu Kresťania v spoločnosti)
46. Právo a podnikanie
47. Spoločnosť a podnikanie
48. Pracovné vzťahy (rovnomenné video z cyklu Kresťania v spoločnosti)
49. Práva zamestnanca a zamestnávateľa
50. Zhrnutie
ANGAŽOVANOSŤ VERZUS APOŠTOLÁT
51. Limity sociálneho angažovania sa
52. Pôda pre evanjelizáciu
53. Zhrnutie
54. Konklúzia - záverečná vízia
55. Moje miesto je...
56. Konklúzia - záverečná práca
57. Konklúzia - vyhodnotenie
Základné lekcie vierouky pre žiakov základných škôl
Skúsenosť ukazuje, že deťom v praxi chýbajú najzákladnejšie vedomosti a poznatky z náboženstva. Školská katechéza sa často usiluje o to, čo by mala robiť katechéza farská nie v škole, ale v kruhu a spoločenstve farnosti. Výsledkom je, že potom veľmi nefunguje ani jedno, ani druhé: dieťa nemá osvojené vedomosti a poznatky, ktoré by mu školská katechéza mala dať a súčasne si ale ani veľmi nevytvára ani vzťah s Bohom, ani s Cirkvou, nevydáva sa ani na cestu duchovného života, pretože katechézy nie sú previazané s konkrétnym spoločenstvom veriacich, ale so školou, ktorá takýmto spoločenstvom nie je a nie je ani prostredím, kde by sa niečo podobné žiť dalo. Ak k tomu prirátame fakt, že u mnohých detí sú rodiny a rodičia voči náboženstvu ľahostajné, či dokonca naladené nepriateľsky (a náboženskú výchovu berú ako nejaké nutné zlo potrebné na to, aby dieťa malo "všetko na poriadku" a "babka už nebrblala", že nebolo "na prijímaní" a pod.), máme tu vskutku problém...
Nasledujúce materiály sú určené ako pomôcka na osvojenie si základnmých - oných "katechizmových" - vedomostí.
Pre žiakov na 1. stupni, ale aj starších...
AKO SÚ ROBENÉ?
Materiály sú robené formou otázok, odpovedí a následných testov, ktoré môžu mať najrôznejšie podoby, od klasického "skúšania" až po kvízy, súťaže,...
V každom celku deti symbolicky sprevádzajú im spravidla už dobre známe rozprávkové postavy, ktorých príbehy tiež môže vhodne využiť ako inšpiráciu (a ak ich nepoznajú, tak ich beriem len ako "ilustračné zábery", ktoré formoui postavičiek oživujú jednotlivé stránky):
Harry Potter: hodnota rodiny (Weasleyovci), sila priateľstva (Harry, Ron, Hermiona), význam vedomostí (Hermiona), ochota postaviť sa za dobro a proti zlu aj vtedy, keď je to namáhavé a nebezpečné a všetci nás za to nenávidia (Harry), charakter, kedy konáme dobro aj vtedy, keď je nám to proti chuti a citom (Snape),...
STAR WARS: "sila" ako symbol milosti Ducha Svätého, vernosť dobru (Obivan Kenobi, Luke, povstalci,...), vzájomná pomoc a priateľstvo v boji so zlom (Luke, Leia, Han), nebezpečenstvá a pasce mocibažnosti, lakomstva (Darth Vader/Anakin, cisár/Palpatine),...
Hobbit a Pán prsteňov: takisto otázka dobra a zla (Sauron verzus valar), prekonávanie rozdielností (Gimli a Legolas), odvaha k dobrodružstvu (Bilbo, Frodo), vzájomná vernosť (Spoločenstvo Prsteňa), priateľstvo (Sam), svätosť v zmysle nerobenia kompromisov so zlom (Galadriel, Aragorn, Gandalf) a následky toho, ak ich robíme (Boromir, Saruman),...
Súčasne je poukázané na to, že všetky tieto postavy sú rozprávkové, vymyslené, ale môžeme sa od nich naučiť niečo, čo nám pomôže v skutočnom živote so skutočným Nebeským Otcom a Jeho skutočným Synom, Ježišom Kristom.
Materiál je na internete preto, aby si ho mohli rodičia žiakov stiahnuť a používať doma ako e-učebnicu:
Učenie Ježiša Krista, 1. časť - otázky 1 až 20: O Pánu Bohu (89 strán, heslo: 03841catechesis)
Učenie Ježiša Krista, 2. časť - otázky 21 až 40: O povolaní človeka (62 strán, heslo: 03841catechesis)
Ježiš očami detí - poznámky na zapísanie do zošita (priebežne aktualizované)
Čo bolo potom? - poznámky na zapísanie do zošita (priebežne aktualizované, treba vždy stiahnuť nanovo)
Pre žiakov na 2. stupni
Katechizmus podľa Genezis - začiatok knihy Genezis je katechizmom, vyrozprávaným v podobe príbehov. Tieto informácie sú východiskom pre biblickú víziu človeka spravodlivého, ktorý žije férový vzťah s Bohom i s ľuďmi. (133 strán, heslo: 03841catechesis)
Katechizmus podľa Genezis - Abrahám (heslo: 03841catechesis) - priebežne dopĺňané.
Život s Bohom, 1. časť - otázky 1 až 30 - o troch základných postojoch voči Bohu a o príbehu z Raja a o hriechu (66 strán, heslo: 03841catechesis)
Život s Bohom, 2. časť - otázky 31 až 55 - o férovom vzťahu k Bohu (91 strán, heslo: 03841catechesis)
Život s Bohom, 3. časť - o pravidlách správania sa vo svete (84 strán, heslo: 03841catechesis)
Čo vlastne Ježiš tie tri roky robil? - ... a čo nám tu po Ňom ostalo?